Emmy - svar på fråga

Anonym om SPRING BREAK:
Hej! Kan ni inte skriva och berätta om hur ni gick tillväga när ni ville plugga och friidrotta i usa? sökte ni själva, åkte ni med nån orginisation?
27 Mars, 17:07

Oj det här är inte någon lätt fråga... men jag ska försöka skriva en liten sammanfattning så att ni som är nyfikna kanske får lite tips och så att jag själv kommer ihåg i framtiden.

Det hela började i tvåan på gymnasiet.. jag läste bloggar från svenska friidrottare och tyckte att det lät jättespännande! Intresset växte och under trean i gymnasiet under vårat träningsläger i Portugal så gick jag på en föreläsning med Lisa Blommé. Hon berättade om hur det var när hon pluggade på ett college på Hawaii och sedan transferade över till ett college i Colorado. Efter den föreläsningen så bestämde jag mig för att jag ville åka till Usa efter gymnasiet. Jag mailade Lisa Blommé öch tillsammans med några andra intresserade löparvänner så träffades vi över en kaffe och hade möjlighet att ställa frågor till henne. Hon var supersnäll och hjälpte oss via mail att kontakta flera skolor som hon hade kontakter på. Hon sa också vad vi var tvungna att göra för att kunna åka till USA osv.

Tillsammans med mina andra vänner som var intresserade av att plugga i USA så skrev vi upp oss för att skriva Toefl och ACT (vilket är en version av SAT vilket är typ Amerikanska högskoleprovet aka jättejättesvårt). Det var roligt och mindre nervöst att skriva provet samtidigt för då hade vi varandra att resa med samt prata med på rasterna. Proven var långa och tog mycket tid och energi så det var kul att göra det tillsammans för då uppmuntrade vi varandra på rasterna. Toefl gick väldigt bra men ACt gick inte så bra... min rekommendation är att ta data verisionen av Toefl samt skriva SAT och inte ACT (för ACT innehåller en lång naturkunskapdel som jag bomma totalt). Och för att scora högt på SATplugga mattetermer för får du bra på matten så kommer din slutpoäng bli högre.

Jag hade kontakt med en skola i Florida och allting verkade jättebra, men de bytte huvudcoach inför min säsong så det blev massa krångel och jag var fullt upptagen med att ta körkort, festa på studentskivor och njuta av sista veckorna i skolan för att kunna fokusera att skriva SAT och allt som hade att göra med USA. Jag bestämde mig för att börja plugga i Sverige och göra en transfer till USA efter ett år (du översätter dina betyg från högskolan i Sverige till skolan i USA). För att göra detta så ska du ha läst 60 poäng (fulltid) samt skriva Toefl provet. Under hösten så hade jag kontakt med en skola som en kompis rekommenderade och hjälpte mig på kontakt med, denna skola går jag på nu; Manhattan College i New York. Jag mailade med coachen och han verkade jätteintresserad på en gång: han ringde väldiiigt ofta och svarade snabbt på mina mail. Så under hösten och våren skrev jag på ansökningsblanketter till skolan, fyllde i visumpapper, NCAA papper, health and immunization paper, etc hit och dit. Kommer ihåg att det var sjuuuukt med pappersarbete, jag fick panik flera gånger. Då var det bra att min syster höll på med allting samtidigt samt två andra vänner. Så vi hjälpte varandra med att boka av den långa attgöralistan. Jag kommer ihåg att jag var superstressad med att fixa allt, och varje gång jag trodde jag var klar kom det något nytt att fylla i och skriva under... Men tro mig, när jag väll kom hit så var det värt allt jobb! Jag har haft två jätteroliga år och träffat MASSOR med nya människor, vuxit som människa genom att ensam åka över atlanten till ett ställe jag inte kände någon och där allting var på engelska (tur var att det fanns några svenskar här som kunde hjälpa mig).


Så mina tips för er som är intresserade är:
1. Fundera på vart ni vill plugga, om ni vill till ett varm ställe eller ett lite kallare. Sedan ska ni fundera på skolstorlek; stor skola så att du är ett nummer eller en liten skola där du är ett namn.
2. Är träningen viktigare än skolan eller tvärtom?
3. Kolla in hemsidan
http://www.a2zcolleges.com/Majors/Womens_Sports/Track_Field.html, och klicka er fram till skolor ni är intresserade av.
4. Kolla in friidrottslagets hemsida, kolla in deras Roster så att ni ser vilken kvalite det är på laget och hur många coacher dom har etc.
5. Maila huvudcoachen du är intresserad av med en kort beskrivning av dig själv och dina personliga rekord. Samt fråga om det finns något scholarship aviable.
Om du har råd så fly gärna över och besök de skolor du är intresserad av för att verkligen se det live.
6. BÖRJA I TID med ansökan. Helst ett år innan du ska börja plugga så att du har tid att göra allt som skall göras i lugn och ro.
7. Fråga coachen om du har problem, de hjälper gärna till... om de inte gör det så ställ dig frågan om det verkligen är rätt coach/skola (man vill ju ha en hjälpsam coach).



Jag känner några som åkte genom organisationer, och det kan vara bra om du har råd samt känner dig osäker. Men det går lika bra att söka själv, och coacherna/skolan du söker till kommer hjälpa dig med allt som skall göras. OM NI HAR NÅGRA FRÅGOR SÅ SKRIV DEM I KOMMENTARSFÄLTET. LYCKA TILL ALLA NI SOM ÄR NYFIKNA PÅ ATT LEVA COLLEGE LIVET OCH SPRINGA FÖR EN SKOLA I USA. Våga spread your wings and fly, man vinner genom att våga. Och om det värsta skulle hända, så finns ju faktiskt Sverige bara en flygresa bort, så trivs ni inte och inte vill göra en transfer till en annan skola så ta flyget tillbaka till starten..

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för ett jättebra svar. Några frågor till.. ;) Hur gammal får man vara när man börjar plugga, jag fyller nämligen 25 år nu, är jag för gammal? Kan man läsa kurser eller måste man gå en hel utbildning? Hur gamla var ni när ni åkte över till Usa, och hur länge blir ni kvar?



Mvh Jossan

2011-03-29 @ 12:37:34
Postat av: Fia

Snyggt namn Jossan - jag heter namligen Josefine men kallas for Fia... Any ways till dina fragor: om man ska idrotta och tavla for skolor sa maste man vara under 25 ar for det ar NCCA regel, men om du bara vill studera sa kan du vara hur gammal du vill :) Du kan lasa en termin, eller ett ar eller en hel utbildning om du vill det, du kan ta vilka kurser du vill sa du behover inte lasa en utbildning. Studerar du hemma nu eller jobbar du? For om du studerar hemma sa kan de kurserna du laser har borta raknas in i dina studier dar hemma pa nagoot satt.. Vi var 20 ar nar vi akte over och jag planerar att stanna hela utbildningen, dvs tva ar till :)

2011-04-01 @ 22:45:17
URL: http://emmyochfia.blogg.se/
Postat av: Jossan

Tack själv! Konstigt smeknamn att kallas för Fia om du heter Josefine ;P

Jag jobbar här hemma, å jag fyller 25 år i sommar, så då stupar ju drömmen om att idrotta och plugga i usa :(

2011-04-02 @ 09:47:03
Postat av: FIa

Haha jag vet, vet faktiskt inte varfor jag inte kallades for Jossan, men men jag gillar Fia :) Hmm men nej tank inte sa, du kan ju fortfarande aka och plugga utomlands du kan sakert trana med laget men du kan inte tavla.. Eller sa ar det om du ar over 25 ar som du inte kan tavla.. kolla upp det men det for jag ar inte helt 100%. Ge inte upp drommen, ge dig ivag och upptack varlden!

2011-04-04 @ 18:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0